Monday, August 30, 2010

Jenis-Jenis Teknologi

Contoh-contoh teknologi yang digunakan dalam demokrasi di Malaysia.


        Kemajuan yang wujud di era ini telah menyebabkan kita makin bertamadun dan berpengatahuan. Segala-galanya telah menjadi makin mudah dengan kewujudan teknologi. Kalau dahulu teknologi itu ibarat satu benda yang baru dan bukan semua orang boleh menggunakannya, tetapi sekarang tanpa teknologi individu tersebut dikatakan ketinggalan. Kita kembali pada perbincangan asas yang saya ingin katakan tentang demokrasi yang wujud di tengah-tengah perkembangan pesat teknologi komunikasi kini. Kewujudan teknologi komunikasi yang tanpa sekatan dan sempadan kini meyebabkan kita makin berani untuk menyuarakan pendapat dan pandangan.
         “Demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan di mana kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal sama ada oleh rakyat atau wakil yang dipilih oleh rakyat. Sebuah negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaaan yang demokratik” menuruk Wikipedia.
       “Dalam era globalisasi yang semakin mengejar kepesatan pembangunan, penggunaan internet kini semakin meluas dan memainkan peranan penting dalam kempen pilihanraya. Melalui situasi ini, internet menjadi alat penting kepada pengkritik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk mempengaruhi pandangan umum. Hal ini membuatkan kita menerima medium digital sebagai media alternatif bagi saluran meluahkan pandangan. Bukan sahaja kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO), tetapi kecanggihan teknologi kini turut mengalu-alukan penglibatan masyarakat terhadap proses politik negara. Melalui teknologi kini, masyarakat berhak menyuarakan pandangan dan pendirian mereka sendiri tanpa sebarang sekatan” menurut halcyon team.
        “Terdapat unsur kebaikan terhadap proses politik juga pemerintahan demokrasi di negara kita. Hal ini dapat dijelaskan lagi melalui peranan teknologi seperti internet, yang mampu melebarkan maklumat kepada masyarakat. Melalui penyebaran maklumat yang meluas, masyarakat dapat mengetahui setiap isu yang berlaku dalam dunia politik negara. Selain itu, apabila rakyat menggunakan medium internet untuk membincangkan hal ehwal politik serta meluahkan ketidakpuashatian dengan kerajaan, ia boleh menyedarkan pemerintah tentang kesilapan yang dilaksanakan dan memperbetulkan kesilapan tersebut untuk kebaikan rakyat” menurut halcyon team.
      Ada dikalangan pemilik syarikat komunikasi yang mempunyai kaitan dengan pihak kerajaan. Bagi menjaga hubungan baik syarikat dengan pihak kerajaan mereka terpaksa terlibat dalam menjalankan propaganda atau sesuatu dasar yang ingin dicapai oleh pihak kerajaan. Ada sesetengah pihak kurang berpuas hati dengan tindakkan kerajaan. Mereka ini ialah bagi pihak pembankang yang ingin menyuarakan sesuatu pekara terhadap kerajaan. Mereka terpaksa mencari aternatif lain dengan membuat akbar sendiri dan blog-blog. Mereka boleh menyuarakan segala ketidakpuasan mereka terhadap kerajaan. Rakyat ingin mencari boleh mencapai blog-blog ini tanpa sebarang sekatan maklumat bagi tujuan untuk membuat perbandingan maklumat yang telah mereka perolehi itu. Dengan itu, rakyat mampu menailai sebarang maklumat itu sebelum membuat keputusan tentang kebenarannya. 
        Demokrasi yang akan diwujudkan di Malaysia akan terbatas dengan wujudnya rang undang-undang yang membataskan penyampaian maklumat oleh pelbagai pihak. Segala maklumat yang ingin di sampaikan kepada masyarakat perlu melalui syarat-syarat tertentu sebelum disiarkan di dalam media komunikasi, sekiranya ia tidak menepati keperluan yang kerajaan maka maklumat itu tidak diperlukan untuk disiarkan dalam media komunikasi.
        Kita perlu lihat juga dari segi budaya dan agama yang ada dalam negara kita ini. Sekiranya kerajaan tidak membuat sebarang undang-undang nescaya akan berlakunya masalah rusuhan dalam negara. Ini dapat dilihat melalui berita yang disiarkan oleh televisyen mengenai seorang anak boleh memilih agama setelah mencapai umur 21 tahun, cadangan ini telah dikemukan oleh badan peguam tanpa sebarang perbincangan dengan pelbagai pihak. Cadangan ini mendapat tentangan daripada semua penduduk Malaysia yang beragama Islam, badan peguam tidak memahami isu-isu sensitif orang Islam.
        Pesanan ringkas sms walaupun medium kecil dalam media komunikasi namun ia mampu memberikan kesan yang cukup besar keatas demokrasi di Malaysia. “Selain itu, dalam pilihanraya umum ke 11 yang lalu, pihak pembangkang berkempen menggunakan media alternatif seperti SMS dan laman blog akibat daripada kawalan media aliran perdana oleh kerajaan Barisan Nasional. Pihak pembangkang telah menggunakan SMS untuk menyebarkan ideologi mereka kepada para pengundi supaya menyokong mereka. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri - Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta polis menyiasat perbuatan menyebarkan SMS yang didakwanya berbau perkauman dalam pilihanraya umum. Katanya, SMS tersebut turut meminta penerimanya jangan menyokong calon Barisan Nasional (BN) kerana mendakwa mereka hanya membantu satu kaum tertentu sahaja” menurut halcyon team.
        Kesimpulan, sistem demokrasi memang dapat diwujudkan dengan perkembangan pesat teknologi komunikasi tetapi pihak kerajaan perlu ada sifat keterbukaan dari sudut yang tidak berkaitan budaya dan agama sesuatu kaum. Mereka perlu menerima segala pandangan ini untuk memperbaiki segala kelemahan yang telah disuarakan pihak tersebut. Jesteru itu, demokrasi Malaysia itu sendiri akan terwujud dengan sendiri.


 

                                                                  




bibliografi
http://ms.wikipedia.org/wiki/Demokrasi
http://blissourteam.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment