Monday, September 6, 2010

Tanggungjawab Sosial Media Massa Dalam Konteks Demokrasi

Adakah media massa di Malaysia hari ini telah melaksanakan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat dalam konteks demokrasi?
Perkembangan media massa arus perdana di Malaysia amatlah menyedihkan pada masa sekarang untuk diterima. Ini kerana, media massa sekarang telah menyimpang jauh dari matlamatnya untuk melaksanakan tanggungjawab sosial kepada masyarakat Seperti yang kita ketahui, media massa berfungsi sebagai “watchdog” iaitu pemerhati proses politik yang berkecuali. Ini bermaksud, media massa perlu menjaga hak-hak dan kepentingan masyarakat supaya terjaga dan dilindungi. Akan tetapi, media massa sekarang telah banyak dipengaruhi oleh pihak-pihak tertentu. Persoalannya, mungkinkah media massa telah mengabaikan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat dan berperanan kepada pihak lain?
Jika dilihat perkembangan media massa Malaysia, ia telah gagal dalam melaksanakan tanggungjawab sosialnya terhadap masyarakat. Ini adalah kerana, media arus perdana di Malaysia telah dikawal oleh pihak pemerintah serta orang-orang yang berkepentingan. Perkara ini dilihat apabila media arus perdana di Malaysia banyak menyiarkan berita-berita yang positif yang telah dijalankan oleh pihak pemerintah. Berita-berita mengenai pihak pembangkang secara keseluruhannya banyak disiarkan mengenai isu-isu yang negatif dalam media massa arus perdana di Malaysia. Selain itu, media massa kini lebih banyak memaparkan berita-berita yang bersifat komersial dan menyajikan penonton atau pembaca dengan berita-berita yang dapat menarik banyak perhatian bagi mengaut keuntungan. Walau bagaimanapun, tanggungjawab sosial masih lagi dijalankan oleh media massa arus perdana di Malaysia terutamanya pada waktu yang hampir dengan pilihanraya. Akan tetapi, tanggungjawab yang ditonjolkan oleh media arus perdana di Malaysia lebih cenderung kepada pihak kerajaan. Ini menunjukan bahawa, media massa Malaysia lebih cenderung kepada pihak-pihak yang berkepentingan. Hakikatnya, inilah yang telah terjadi kepada media massa yang telah dikelilingi dengan pelbagai pengaruh bagi kepentingan pihak-pihak tertentu.
Oleh yang demikian, sejauh manakah demokrasi seandainya undang-undang menyekat kebebasan media? Disini dapat kita lihat bahawa, tanggungjawab sosial media massa adalah terhad kerana sukar untuk melaksanakannya. Ia disebabkan oleh, kebebasan menyuarakan suara rakyat adalah terhad di mana media massa tertakluk kepada undang-undang. Selain itu, media massa juga telah dikawal sepenuhnya oleh kerajaan dengan menyebarkan ideologi-ideologi dan mengadakan propaganda untuk menarik perhatian masyarakat demi kepentingan sendiri kerana undang-undang media yang telah digubal oleh kerajaan juga menyebabkan tanggungjawab sosial media massa dikurangkan. Ini adalah kerana, suara rakyat yang tidak berpuas hati terhadap kerajaan di tapis penyiarannya dan kebanyakannya tidak disiarkan. Perkara tersebut terjadi kerana undang-undang media massa tidak boleh menyiarkan perkara yang menggamit sensitiviti mana-mana pihak.
Di manakah yang dikatakan demokrasi atau masih adakah demokrasi seandainya pihak yang berlainan pendapat langsung tidak mendapat tempat dalam media arus perdana? demokrasi dalam konteks tanggungjawab sosial media massa telah tergugat kerana kewartawanan sendiri tidak berlaku adil dan seimbang dalam menyebarkan maklumat. Ini adalah kerana, kewartanan dalam arus perdana telah berpihak kepada parti pemerintah sahaja. Selain itu, media massa juga seperti telah "mencuri" hak rakyat dalam menyuarakan pendapat mereka terutamanya di kawasan parti pembangkang. Disini dapat kita lihat bahawa kurangnya liputan daripada media massa untuk mempamerkan aktiviti tanggungjawab sosial yang dijalankan oleh parti pembangkang.
Secara keseluruhannya, wujudkan demokrasi dalam konteks tanggungjawab sosial media massa apabila kebebasan bersuara dikawal dan disekat oleh undang-undang.

1 comment: