Monday, September 13, 2010

Kuasa Teknologi Komunikasi

Adakah benar sistem teknologi komunikasi dapat mengubah sistem-sistem masyarakat ataupun sistem politik itu sendiri yang berkuasa ke atas penggunaan teknologi komunikasi?
            Teknologi komunikasi perupakan pemangkin sesebuah negara dan masyarakatnya. Tanpanya, sesebuah negara dan masyarakatnya tidak akan maju. Seperti yang kita ketahui, internet dan sistem pesanan ringkas (SMS) merupakan alat yang penting untuk berhubung antara satu dengan yang lain. Selain itu, teknologi komunakasi jugalah yang membantu kita dalam sistem-sistem politik dan ekonomi sesebuah negara. Ini disebabkan oleh, teknologi komunikasi dan sistem-sistem sesebuah negara saling berkaitan.
            Dari satu sudut lain, kita dapat melihat bahawa terdapat unsur kebaikan terhadap proses politik. Sejauh manakah kebaikan tersebut dalam pemerintahan yang demokrasi? Hal ini dibuktikan apabila peranan teknologi komunikasi seperti internet mampu menyampaikan maklumat kepada masyarakat. Penerimaan maklumat yang meluas membolehkan masyarakat mendapat dan mengetahui segala isu politik yang berlaku dalam negara. Bahkan, masyarakat boleh membincangkan serta meluahkan hal ehwal politik dan ketidakpuasan hati dengan kerajaan melalui portal-portal yang diwujudkan. Persoalannya, apakah hasil dari luahan tersebut?
            Perkara ini telah ditunjukan dengan jelasnya apabila internet menjadi sumber untuk mendapatkan maklumat dengan mudah, cepat dan tepat. Hasil luahan, perdebatan, kritikan dan sokongan menerusi teknologi komunakasi, secara tidaka langsung telah wujudnya propaganda dan pelbgai bentuk pemanipulasian yang dikatakan oleh pihak pemerintah apabila BN telah kalah dengan PKR. Ini dibuktikan dengan jelasnya apabila lima buah negeri telah jatuh ke tangan pihak pembangkang.
            Dalam era globalisasi yang mengejar pembangunan, teknologi komunikasi merupakan medium utama dan memainkan peranan penting untuk mengubah sistem masyarakat. Situasi ini ditunjukan apabila pihak bukan kerajaan (NGO) menggunakan internet sebagai alat utama untuk mengkritik dan mempengaruhi pendapat umum. Bukan sahaja pihak NGO, tetapi kecanggihan teknologi komunikasi juga telah mengalu-alukan penglibatan masyarakat itu dengan sendirinya. Hal ini dapt memuaskan masyarakat dalam proses demokrasi itu sendiri. Namun, sejauh manakah keberkesanannya?
            Perkara ini dipertikaikan apabila sistem politik itu sendiri yang berkuasa ke atas penggunaan teknologi komunikasi. Hal ini terjadi apabila setiap isu yang telah didebatkan oleh masyarakt tidak pernah dipertimbangkan oleh pihak kerajaan. Ini kerana, banyak isu yang telah dibincangkan dalam internet mempertikaikan dan mengkritik pihak kerajaan dimana, isu-isu sebegitu dianggap fitnah dan dipercayai ditonjolkan dari hasil minoriti masyarakat negara sahaja. Isu-isu yang dianggap fitnah dan dikatakan mengancam kestabilan dan serta keselamatan negara melalui teknologi komunikasi seperti blog, forum dan lain-lain cara boleh didakwa di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Hasutan dan lain-lain. Disini kita dapat lihat bahawa sistem politik itu sendiri telah berkuasa ke atas penggunaan teknologi komunikasi dimana data-data yang ingin dipaparkan mestilah tidak menggugat keselamatan dan kententeraman negara. Contohnya, Malaysian Today yang telah disekat dari mengakses telah dibenarkan semula apabila banyak pihak mengatakan ianya salah sebagai melanggar undang-undang ketiadaan penapisan internet. Ini menyebabkan Malaysian Today boleh diakses dan data di dalamnya telah dibataskan.
            Kesimpulannya, teknologi komunikasi sememangnya boleh mengubah sistem masyarakat itu sendiri dan meluaskan pandangan mereka. Akan tetapi, keberkesanannya masih terhad dengan kawalan pihak kerajaan.

No comments:

Post a Comment