Monday, August 16, 2010

Agama dan Integriti

Teknologi Komunikasi dalam Bidang Pekerjaan dapat Menggugat Institusi Keagamaan dan Integriti Individu. Nilaikan Pernyataan Ini.

     Teknologi juga memain peranan penting dari segi hukum agama. Dari segi pemprosesan makanan atau bahan yang digunakan. Bagi umat Islam, terdapat peraturan dan panduan tertentu untuk memastikan bahawa makanan yang digunakan adalah bermanfaat bagi kesihatan dan memberi kebaikan. Isu penting yang harus diikuti oleh setiap orang muslim adalah memastikan bahawa makanan tersebut memiliki kejelasan dari segi status halal atau haram. Mengikut hukum Syariah, sesuatu bahan makanan dinyatakan memiliki status halal apabila makanan atau bahan-bahan yang terdapat didalamnya tidak mengandungi sebarang bahan atau bahagian daripada haiwan yang dinyatakan sebagai haram oleh hukum Syariah atau haiwan yang tidak disembelih mengikut hukum syariah.

     Dengan adanya teknologi, cara pemprosesan dalam membuat makanan adalah berbeza. Contoh teknologi Surimi yang menghasilkan suatu pekatan protein basah daripada isi ikan nyahtulang telah mengalami proses pembasuhan pencampuran sebatian pencegahan kerosakan bagi mengawal kualitinya semasa penyimpanan beku. Kebanyakan teknologi ini digunakan untuk pembuatan makanan segera seperti sosej, bebola ikan dan sebagainya. (Jabatan Perikanan 1997).

     Isu halal hebat diperkatakan dan banyak kajian telah dibuat mengenainya. Walaubagaimanapun, kebanyakan pihak masih ragu-ragu untuk menggunakan terutamanya bagi kaum muslimin. Kebanyakan mereka kurang menyedari bahawa terdapat bahan haram yang tersembunyi dalam sesetengah makanan yang dimakan oleh mereka. Penyelidikan dan Pengurusan Halal (IHRAM) telah mengambil langkah proaktif dengan menjalinkan kerjasama dengan Envo Green Sdn Bhd mengenai penyelidikan produk Porcine Rapid Test Kit atau dipanggil Kit Ujian Khinzir. Dengan adanya teknologi Kit Ujian khinzir atau Porcine Rapid Test Kit direka untuk mengesan kewujudan atau kehadiran khinzir dalam masa yang singkat.

     Selain itu, dengan adanya kecanggihan teknologi, seseorang cuba hendak menjatuhkan sesebuah syarikat dengan memburukkan pengeluaran syarikat tersebut. Contoh pengeluaran produk crocs. Telah timbul isu-isu yang mengatakan logo crocs itu menyerupai kalimah Allah. Penghinaan terhadap kalimah Allah ini sebenarnya bukan cerita baru. Sudah banyak kali kita dengar kalimah-kalimah Allah yang disalahgunakan oleh musuh-musuh Islam. Mereka memang dari dulu lagi menggunakan pelbagai taktik untuk menjatuhkan Islam sama ada secara kekerasan atau secara halus yang mungkin kita tak nampak. Berbalik kepada isu crocs ada kalimah Allah adakah itu hanya satu kebetulan atau permainan individu. Ia terpulang kepada individu itu untuk menilai sendiri. ( Blog Amir Said).

     Dengan adanya teknologi komunikasi, sesetengah syarikat telah menyalahgunakan teknologi itu untuk meniru atau mencetak sijil halal dengan keluaran sendiri tanpa pengetahuan JAKIM. Kejadian ini akan menimbulkan rasa was-was oleh pengguna untuk mengguna produk tersebut. Kejadian ini juga boleh berlaku jika ada dikalangan pengguna cuba untuk memboikot produk dengan memburuk-burukan nama syarikat tersebut. Selain itu juga, pesaing akan mengguna helah yang sama untuk menjatuhkan pesaingnya.

     Kesimpulannya, teknologi komunikasi dalam bidang pekerjaan dapat menggugat institusi keagamaan dan integriti individu. Walaubagaimanapun, isu penyalahgunaan teknologi komunikasi dalam bidang pekerjaan dapat diatasi jika syarikat tersebut bekerjasama untuk melaporkan sebarang perubahan ke atas nama dan alamat syarikat, kilang atau premis, jenama produk, bahan ramuan dan yang berkaitan dengannya, dimaklumkan kepada pihak yang berkenaan untuk memudahkan tindakan sewajarnya dilakukan. Selain itu juga, kerjasama diantara pengguna akan meningkatkan lagi intergriti syarikat.

No comments:

Post a Comment