Tuesday, August 10, 2010

Hubungan Erat 'Stakeholder'

Kewujudan Teknologi Komunikasi dalam bidang pekerjaan dapat mengeratkan hubungan antara pekerja, pembekal, pelabur dan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan tehadap organisasi itu. Nilaikan pernyataan ini.






   “Kemajuan dan penggabungan antara rangkaian komputer dan teknologi komunikasi membolehkan beberapa kumpulan syarikat yang berjauhan (berada pada kedudukan geografi yang berbeza) antara satu sama lain, berkongsi kemampuan dan kelebihan secara bersama-sama dengan mewujudkan satu organisasi maya dan pada masa yang sama mendapat kelebihan persaingan yang kuat”





[Page 45, The Virtual Workplace].







    Penggunaan komputer pada masa kini telah menjadi seperti sebahagian dari hidup kita. Perjalanan dan tugas seharian menjadi semakin mudah dan tanpa disedari kita semakin bergantung kepada kemudahan yang kita panggil teknologi ini. Teknologi yang dimaksudkan ini adalah internet. Melalui rangkaian ini, pengguna boleh berkongsi maklumat menggunakan perisian-perisian serta fail tertentu.

   Di dalam sesebuah organisasi, perkongsian , penyalinan serta penghantaran perisian serta fail dapat dilaksanakan secara talian. Pengguna juga boleh berkongsi data, perisian atau maklumat semasa yang berlaku di dalam organisasi pada masa yang serentak contohnya tiga orang pekerja di dalam suatu jabatan, bekerja dengan menggunakan hamparan helaian yang sama. Keupayaan ini khususnya berguna di dalam kes pangkalan data, yang perlu dicapai dan ditukar oleh beberapa orang di dalam satu organisasi. Dengan adanya talian internet ini, hubungan antara pekerja dapat dieratkan dan kerjasama dapat dipertingkatkan.

     Selain daripada itu, kelebihan teknologi internet ialah ia membolehkan para pengguna rangkaian berhubung serta berkomunikasi di antara satu sama lain. Pengguna juga boleh bertukar-tukar mesej atau pesanan dengan menggunakan komputer melalui proses yang dikenali sebagai mel eletronik serta perisian untuk berbincang mengenai tugas mereka. Rangkaian internet turut membolehkan kakitangan sesebuah pejabat atau tempat kerja berkomunikasi serta ia mengeratkan hubungan pekerja di antara satu sama lain. Pekerja dari jabatan yang berbeza-beza boleh bercerita atau berkongsi masalah berkaitan kerja dengan adanya e-mel. Mereka boleh bertukar pendapat dan berbincang dalam menyelesaikan masalah mereka serta menyebarkan maklumat semasa mengenai aktiviti semasa syarikat . Malah, sistem penghantaran maklumat tradisional seperti memo serta dokumen yang mana kelazimannya merupakan budaya serta kaedah kerja di dalam sesebuah pejabat atau syarikat sudah menjadi tidak relevan serta berguna lagi setelah kemunculan internet. Sebagai contoh, sebuah kilang memproses bahan perubatan untuk hospital yang terletak di Perak telah menggunakan kemudahan internet untuk mengeratkan hubungan antara pekerjanya. Pemilik kilang tersebut 
telah mencipta satu perisian peribadi yang menggunakan nama syarikat itu sendiri. Perisian tersebut digunakan untuk berkongsi maklumat semasa yang berlaku dalam kilang tersebut. Dengan adanya perisian tersebut, semua pekerja di dalam syarikat boleh berinteraksi dan berkenalan antara satu dengan yang lain. Perisian itu juga dicipta untuk membolehkan pekerja meluahkan komen atau ketidakpuasan hati mereka tentang apa-apa sahaja isu dalam syarikat tersebut. Dalam masa yang sama, data mengenai pekerja baru akan dimasukkan ke dalam perisian tersebut bagi membolehkan pekerja lain mengenali pekerja baru tersebut. Maka, dengan adanya perisian seperti ini, pekerja yang berbeza jabatan juga boleh berkenalan antara satu sama lain serta membina hubungan yang baik antara mereka.

    
Begitu juga dengan tanggungjawab dan beban kerja di pejabat, di mana maklumat-maklumat boleh dihantar dengan cepat dan pantas bagi mengelakkan berlakunya kerugian atau sebarang kebocoran maklumat. Mel elektronik atau ringkasnya e-mel merupakan kemudahan Internet yang paling giat digunakan. Dengan e-mel pekerja boleh menghantar pesanan kepada pekerja lain yang mempunyai capaian Internet. Teknologi komunikasi ini telah memudahkan pekerja berhubung di antara satu sama lain dengan menggunakan kemudahan rangkaian seperti rangkaian setempat dan Intranet.


    Dengan adanya Intranet, proses komunikasi menjadi lebih cekap dan hubungan antara pekerja dapat dieratkan. Maklumat boleh dikongsi dengan mudah dan sistem kerja dalam organisasi lebih cemerlang. Sistem-sistem lain seperti mel elektronik dan mel suara membolehkan maklumat disimpan, diagihkan dan dicapai semula oleh semua pekerja di dalam organisasi. Sistem-sistem persidangan video 
pula membolehkan sekumpulan pekerja dari lokasi yang berbeza (khususnya syarikat yang punyai banyak cawangan) untuk berbincang dan membuat keputusan mengenai hal ehwal syarikat. Melalui persidangan video, syarikat dapat menjimatkan kos dan perbincangan menjadi lebih mudah. 
Tanpa persidangan video ini, pekerja yang berada dalam lokasi yang berbeza terpaksa meluangkan banyak masa dan kos untuk berbincang tentang kerja.











No comments:

Post a Comment